آموزش وردپرس
خانه > اخبار ایران > کاپیتان شهبازی: میانه می تواند قطب آموزش هوانوردی در سطح استان باشد

کاپیتان شهبازی: میانه می تواند قطب آموزش هوانوردی در سطح استان باشد

کاپیتان شهبازی: میانه می تواند قطب آموزش هوانوردی در سطح استان باشد

پایگاه خبری تحلیلی فردای میانهکاپیتان هوشنگ شهبازی در جواب به این سوال که آیا میانه پتانسیل، موقعیت و جغرافیای لازم برای حمل و نقل هوایی یا ناوگان هوایی را دارد، گفت: در صورت تعامل و همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسوولین ارشد اجرایی شهرستان، تلاش و پیگیری آنها میانه می تواند به قطب آموزش هوانوردی در سطح استان تبدیل شود.

وی در مصاحبه ای اختصاصی با فردای میانه، با اشاره به اینکه شهرستان میانه با دارا بودن بیش از ۴۰۰ روستا و محصولات کشاورزی و باغی نیاز شدید به سم پاشی هوایی دارد همچنین این شهرستان با توجه به وجود جاده ترانزیت و حادثه خیز بودن آن نیازمند اورژانس هوایی است افزود: می توان با ایجاد باندی در این شهر، احداث مدرسه و دانشگاه هوایی و مهمانداری و آموزش کایت سواری این شهرستان را به قطب آموزش هوانوردی تبدیل نمود.

کاپیتان شهبازی همچنین گفت: در این شهرستان می توان از هواپیما در زمینه هایی مانند پست و آتش نشانی نیز استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به نرخ بیکاری در شهرستان میانه گفت: با ایجاد مراکز آموزشی هوانوردی شاهد رشد اقتصادی منطقه و کاهش بیکاری خواهیم بود.

کاپیتان شهبازی با اشاره به اصالت میانه ای خود و علاقه وافری که به شهر و زادگاه خود دارد برای پیگیری احداث باند هوایی،  مدرسه و دانشگاه هوایی اعلام آمادگی کرده خواستار همراهی نمایندگان و مسوولین شهرستان شد.

وی در سوال به ویژگی هواپیمای ایرباسی که اخیرا خریداری شده نسبت به هواپیماهای دیگر از جمله توپولوف و بوئینگ گفت: با توجه به استراتژی مسافربری هواپیما و استراتژی شرکتهای مسافربری از نظر بازرگانی و تجاری باید بدانیم یک هواپیمای خوب را از کجا خریداری کنیم بهتر است که در این خصوص خرید هواپیما از بلوک شرق مطلوب و به صرفه و به نفع منافع ملی نیست زیرا علی رغم قیمت کم آن از عمر پروازی کمی نسبت به هواپیماهای اروپایی و آمریکایی برخوردارند.

شهبازی با بیان اینکه عمر پروازی هواپیماهای بلوک شرقی از جمله توپولوف ۴۵ هزار ساعت و بوئینگ اروپایی ۸۵ هزار ساعت و ایرباس آمریکایی ۱۱۰ هزار ساعت می باشد افزود: از نظر اقتصادی و تخصصی ایرباس از همه بهتر و ارزانتر و به صرفه می باشد زیرا از عمر پروازی بیشتری برخوردار می باشد و همچنین آموزشهای هوانوردی ما در گذشته برای هواپیماهای آمریکایی و اروپایی پایه ریزی شده بود.

وی با اشاره به ناسازگار بودن هواپیماهای بلوک شرق با اقلیم و آب و هوای کشور و ساختارهای زیربنایی گفت: پشتیبانی هواپیماهای اروپایی و آمریکایی از نظر تهیه قطعات و نگهداری در بلوک شرق مشاهده نمی شود که نمونه آن را از سوی شرقی ها برای ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ در کشور دیدیم، با اینکه قرار بود این هواپیما در ایران ساخته شده و از سوی بلوک شرق پشتیبانی شود اما علی رغم حسن نیت دولت ما، با عدم حمایت و پشتیبانی و نیز عدم ارائه نقشه و بسیاری از اشکالات از سوی بلوک شرق این کار انجام نشد.

شهبازی با بیان اینکه هواپیمای خریداری شده از خانواده هواپیماهای ۳۲۰ بوده و  به خاطر کیفیت از بهترین هواپیماهای موجود در دنیا به شمار رفته و از تعداد بالای سفارش برخوردارند افزود: این هواپیما می تواند مورد استفاده در داخل و خارج از کشور قرار گیرد.

موسس کمپین حمایت از حقوق مسافران ایرانی به سوال مرجوعی بودن این هواپیما از شایعه تا واقعیت چنین پاسخ داد: برای خرید هواپیما از شرکتهای تولید کننده، ابتدا سفارش گرفته، قرارداد بسته و معامله می کنند و بعد از طی این مراحل ساخت هواپیما بین ۲ تا ۳ سال زمان می برد که در حدود ۳ سال پیش کشور برزیل قرارداد خرید این ایرباس را امضا کرده بود اما شرکت هواپیمایی برزیل ورشکست شده و لغو قرارداد را خواستار شدند که ما نیز به دنبال چنین فرصتی این هواپیما را به طور مستقیم از کارخانه خریداری کردیم و خوشبختانه مهلت ساخت و اتمام آن رو به پایان رسیده و وارد کشور شد.

شهبازی ادامه داد: ایران برای پوست اندازی ناوگان هواپیمایی خود، نیازمند  فروند ۵۰۰ هواپیماست که قرارداد ۲۰۰ هواپیما متشکل از بوئینگ، ایرباس و ATR بسته شد و به مرور وارد کشور خواهند شد.

وی کوتاهی مدیران ۴۰ سال پیش در دولتهای گذشته را عامل اصلی عدم ایجاد ساختار و زیربنا برای استفاده بهینه از هواپیماها دانست و افزود: متاسفانه برخی از آدمهای فریبکار و دلواپس بدون در نظر گرفتن منافع ملی؛ منافع گروهی، جناحی و سیاسی را در نظر گرفته و  مدعی هستند که هواپیما فقط برای ۵ درصد از جمعیت ایران نیاز بوده و نباید برای آن چنین سرمایه گذاریهای کلانی صورت گیرد، در حالیکه اینگونه نبوده و صنعت هوایی، جاده ای و ریلی از شاخصه های مهم توسعه پایدار کشور به شمار رفته و رونق بخشی آنها می تواند سبب تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی قرار گیرد.

شهبازی رونق صنعت هوایی را سبب رونق گردشگری، فرهنگی، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی عنوان کرده گفت: رونق و توسعه گردشگری از دیگر شاخصه های اقتصاد مقاومتی است.

وی با بحرانی خواندن وضعیت هواپیمایی در کشور با توجه به عمر بالای ۲۰ سال در ناوگان هوایی کشور، ضمن ایثارگر خواندن خلبانان و مهندسین تعمیرات هوایی گفت: قطعات هواپیما هر کدام دارای عمری هستند که باید گفت: بعد از ۱۵ سال نگهداری از هواپیماها و چکاپ مربوطه آن صرفه اقتصادی نداشته و بعد از ۲۰ سال نیز نه تنها درآمدزا نبوده بلکه هزینه بر هستند.

 وی همچنین با اشاره به موضوع توافق برجام و تقدیر از دکتر ظریف و هیئت همراه ایشان که این  برجام را به سرانجام رساندند گفت: اگر برجام نبود نفت ما به اندازه تهیه غذا باید صادر می شد اما در سایه برجام به حداکثر تولید و صادرات نفت رسیده ایم،  همچنین ۲۲ میلیارد دلار منابع مالی بلوکه کشور آزاد شده و شاهد ایجاد تعاملات سیاسی،  جلب اعتماد سایر کشور ها و رونق اقتصادی هستیم.

شهبازی با تاکید بر اینکه در تعاملات خارجی حفظ منافع ملی باید خط قرمز مسوولان کشور باشد گفت: متاسفانه در دولتهای گذشته از جمله دولت احمدی نژاد از لحاظ ساختاری و زیربنایی به مملکت آسیب رسید که باید به فکر ترمیم زیرساختها و مسائل مدیریتی باشیم.

وی اضافه کرد: درست است که تحریمها برداشته شده اما بنا بر چالش مدیریتی نباید انتظار درست شدن همه امور در اسرع وقت را داشت بلکه باید در وهله اول به فکر ایجاد ساختار جدید و مدیریت نوین همگام با مدیریت جهانی بود.

شهبازی افزود: ما به مدیریت جهشی با استراتژی جهانی نیاز داریم تا عقب افتادگی ۴۰ ساله را در عرض ۴ سال جبران کنیم.

وی با بیان اینکه با صنعت هوایی بسیاری از کشورهای کوچک از جمله دبی و عمارات درآمدزایی کرده اند  گفت:  به طور مثال دبی در سال ۲۰۱۵ توانسته ۷/۲۴ میلیارد دلار از صنایع هوایی درآمدزایی کرده یعنی مساوی با فروش نفت یکسال ایران که اگر چالش مدیریتی تغییر کرده و مدیرانی توانمند و تخصصی بر سر کارآیند ما هم خواهیم توانست از این صنعت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی درآمدزایی کنیم.

شهبازی در پایان در جواب سوال چشم انداز ساخت هواپیما در ایران گفت: در ایران هواپیماهای ۱ نفره، دو نفره و سبک تولید می شود اما  ساخت هواپیمای مسافربری فعلا در ایران نیاز نیست  زیرا به این دلیل از نظر اقتصادی و استراتژیکی  بسیار هزینه بر بوده و به صرفه نیست اما در افقهای دور این امر امکان پذیر است چون ایران کشوری است  که با  توانمندیهای انسانهای تلاشگر و متخصص  توانسته به علوم مختلف از جمله انرژی هسته ای دست یابد.

مصاحبه کننده: رضا امامی

تنظیم کننده خبر: زهره غلامی

هرگونه کپی برداری از مطالب تولیدی فردای میانه فقط با ذکر منبع مجاز می باشد!

Print Friendly, PDF & Email

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *